Tren og bli smart!

November 5, 2015

 

Om du har slått deg til ro med at muskler kun er for muskelbunter eller treningsavhengige, er det på tide med en liten overraskelse! Visste du at kun en kort treningsøkt hver dag kan gjøre deg til et geni? Vel, kanskje ikke rett opp på Einstein-nivå, men du kan gjøre store forbedringer.

 

MER ENERGI

Dess mer du beveger deg, dess mer overskuddsenergi får du. Alle vet at regelmessig fysisk aktivitet vil gjøre deg sterkere og mer utholdende, men det du kanskje ikke visste er at du også få mental overskuddsenergi som gjør at du vil tenke klarere og vil bli bedre til å komme opp med nye ideer.

 

BEDRE FOKUS
Etter en treningsøkt vil hjernen din få økt fokus i to til tre timer etterpå. Det betyr at om du har en presentasjon eller en eksamen, så lønner det seg med litt aktivitet på forhånd. På lang sikt motvirker trening aldringsprosessen til hjernen, og har positiv effekt på for eksempel Alzheimers. Dette kommer av økt blodtilførsel og produksjon av stoffer som skilles ut i hjernen under trening.

 

GODT HUMØR

Trening frigir endorfin, også kjent som naturens lykkepille. Du produserer også seratonin under trening. Dette gjør deg i godt humør og kan dempe symptomene på depresjon like effektivt som bruk av enkelte antidepressive legemiddel i følge en studie ved Duke University.

 

IMPULSKONTROLL

Igjen er det produksjon av endorfin som kommer til redningen. Det hjelper hjernens prioriterings-funksjon. Etter trening klarer du i mye høyere grad å blokkere ut distraksjoner og fokusere på en oppgave.

 

BEDRE HUKOMMELSE

Hjernen husker mer når kroppen er aktiv. I en studie utført av American College of Sports Medicine ble studenter ble bedt om å huske en rekke bokstaver. Da kom det frem at studentene som var i aktivitet mellom de to testene, svarte både raskere og mer nøyaktig enn de som satt i ro.

 

MER PRODUKTIV

Når vi allerede er produktive og effektive, får vi i tillegg løst nye oppgaver raskere. Det har vist seg at ansatte er hyggeligere mot sine kollegaer, gjør en bedre jobb og er mer effektive om de tar en liten treningsøkt i lunsjen.

Please reload

Mobile apps

download.png
download-on-app-store-png-open-2000.png
logo.png