THAIBOKSING (MUAY THAI)

Hva er thaiboksing?

Thaiboksing er en kampsport som ble utviklet og benyttet av hæren i Siam som senere ble Thailand. Dette er en tradisjonsrik kampsport som også blir referet til som «Science of the eight limbs» fordi man bruker slag, spark, albuer og knær. I de fleste andre stående kampsporter blir det benyttet kun to eller fire kroppsdeler til å angripe med, som for eksempel boksing (slag) og kickboksing (slag og spark).

 

I thaiboksing brukes også «klinsj», dette er bryteteknikker som blir brukt for å få gode posisjoner til å angripe med knær og albuer. Thaiboksing er en av de mest effektive stående kampsportene som finnes, fordi så mange ulike kroppsdeler brukes for å angripe fra ulike distanser.

Hvordan er treningene i thaiboksing bygd opp?

Alle nye medlemmer som ikke har trent tidligere begynner på et basic-parti. Her lærer du grunnleggende teknikker som du må beherske før du blir inviterert over på våre mer avanserte partier.

Det er selvsagt valgfritt om du vil å gå videre til mer avanserte partier. Noen er tilfreds med intensiteten og teknikktreningen på basic-partiene, og velger å fortsette på disse. 

Hvem er treningene i thaiboksing for?

Treningene er lagt opp på en slik måte at alle kan delta. Treneren vil gå gjennom teknikker som et tilpasset ditt nivå, og sette deg sammen med en passende partner under sparringen.

 

Muay Thai på høyt nivå setter store krav til kroppen, men ingen er født med fysikken til en kampsportutøver. Sammen med instruktøren vil du oppleve rask fremgang både teknisk og fysisk, uansett utgangspunkt. Du trenger ingen forkunnskap, eller å være i god form for å begynne med thaiboksing.

Nivåer og læreplaner

Når du bestemmer deg for å trene på Frontline, vil vi plassere deg på det partiet som best passer dine ønsker, erfaring og mål. Enten du kommer hit for å ha det gøy og sosialt, komme i form eller stå på toppen av pallen i en internasjonal turnering, så vil vi legge alt til rette for deg så du får den opplevelsen du ønsker, og kanskje litt mer. 

Informasjon vedrørende trening under Corona

Hovedregelen vi må forholde oss til er avstand til hverandre. Dette gjør at teknikker og øvelser som vi kan kan bruke som del av treningen vil være begrenset på enkelte parti. Vi har for tiden delt opp treningene i to voksenparti: «Skyggeboksing», og «pads og bag» som du kan lese mer om under:

Skyggeboksing og Pads/Bag ( Alle nivå)

Disse timene er fordelt mellom skyggeboksing med øving på kroppsbevegelser, fotarbeid og styrke/kondisjonsøkter der du får jobbet med alle de riktige muskelgruppene som er relevant for sporten.